Nicht mehr unbekannt!

le1


Balkan. Godina 1916. Ružno, tužno i oskudno doba.

Na gradskom trgu vlada neuobičajena živost. Velika gomila uniformisanih ljudi, bučno trguje sa civilnim stanovništvom. Među prodavcima je primetno odsustvo odraslih muškaraca. Samo slabašne žene, golobradi dečaci i bosonoge devojčice, oprezno nude i jeftino prodaju svoju robu. Najviše se ipak traži rakija koje nema.

Šnaps, šnaps! – odzvanja trgom na ružnom, grlenom jeziku.

~:~

Povodom stote godišnjice od početka Prvog svetskog rata, u organizaciji Geteovog instituta, u gotovo svim balkanskim prestonicama je predstavljena izložba fotografija pod nazivom „Rat i mir na Balkanu“. Izložba se sastojala od radova petorice fotografa:

Amerikanca Luisa Hajna, koji je beležio patnju dece i izbeglica na ratom zahvaćenom području.

— Takođe Amerikanca Ariela Vargesa, koji je ovekovečio iskrcavanje saveznika u Solunu i pripreme za proboj Solunskog fronta.

Ruskog fotografa Samsona Černofa, koji je pratio povlačenje srpske vojske kroz Albaniju.

I dvojice anonimnih vojnih fotografa, Francuza i Nemca, koji su snimali ratne strahote i ratnu svakodnevicu na Balkanu.

Upravo ovaj poslednji je fotografisao scenu kojom sam započeo svoje pisanje. Na pomenutoj izložbi je ispod ove njegove fotografije krupnim slovima pisalo, „UNBEKANNT“. I upravo to „UNBEKANNT“ je nešto sa čime nisam mogao da se pomirim. Iako je do tog trenutka nikada nisam video, iz nekog razloga ona je u meni izazvala jak osećaj poznatog i već viđenog. Nakon izvesnog vremena, ista fotografija se na internetu pojavila sa ukucanim natpisom, „Deutscher Landsturm rastet in ainer macedon. Stadt“.

Pa dobro, pomislio sam… Moguće je da je neki makedonski dečak sa šajkačom na glavi, prodavao Nemcima duvan ili nešto drugo. Ali nisam baš bio ubeđen u to. Odavno sam već shvatio da nemački arhivi i nisu pouzdani baš toliko koliko mi Balkanci mislimo da jesu.

„Fleš“ se dogodio nakom skoro godinu dana od prvog susreta sa fotografijom. Što bi se reklo, sinulo mi je iz čista mira:

— Ne, ovo nije “neki makedonski grad”! Ne, ovo više nije „UNBEKANNT“!

Ovo je Leskovac pod okupacijom u Velikom ratu. Ljudi na fotografiji stoje na samo nekoliko metara od mesta na kome se danas nalazi spomenik Oslobodiocima. U pozadini se jasno razaznaje nekadašnja kafana (hotel) „Kruna“, na čijem će mestu u ulici Kraljice Marije kasnije biti izgrađen nadaleko čuveni hotel „Kostić“. Kao dokaz za ovu smelu tvrdnju prilažem fotografiju koja će zasigurno odagnati sve sumnje i koju će Leskovčani takođe videti po prvi put.


BIG_0013425214


~:~

Umesto zaključka:

Već nekoliko godina unazad neumorno „kopam“ po budžacima interneta, ili da se lepše izrazim, bavim se “internet arheologijom”. Predmet mog interesovanja je prevashodno moj rodni grad i njegova izuzetna prošlost. Na osnovu dosadašnjeg iskustva, odgovorno tvrdim da je na internetu „sakriveno“ mnoštvo nepoznatih fotografija nekadašnjeg Leskovca. Najčešće bezimene, a veoma često slučajno ili namerno zavedene pod pogrešnim imenom, strpljivo čekaju da ih neko prepozna i ponovo iznese na svetlost dana.

Te fotografije ne pripadaju pronalazaču i niko nema prava da ih prisvaja, obeležava ili na bilo koji drugi način skrnavi. One su vlasništvo svih Leskovčana, a posebno onih koji će se tek roditi. Zbog toga ću ja u narednih nekoliko dana, na fejsbuku objaviti tridesetak „nikad viđenih“ i veoma kvalitetnih fotografija Leskovca.

Preostalih tridesetak koje sam takođe prepoznao i koje se nalaze u tzv. dokaznom postupku, će sačekati svoj trenutak. Nadam se da na taj trenutak nećemo čekati predugo.

Advertisements

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s